Podstatná jména označující párové části lidského těla

Dnešní příspěvek objasní skloňování podstatných jmen, která označují párové části lidského těla. Studenti (a nejen oni 🙂) často tápou, jestli je v 7. pádě množného čísla správně zakončení -AMI (například nohami, ručičkaminebo zakončení -AMA (například nohama, ručičkama). Možná vás překvapí, že obě varianty jsou spisovné, ale záleží na kontextu věty. V určitém případě můžeme použít vždy jen jednu z nich.

V čem vězí ten rozdíl?

Pokud použijeme slovo ve významu části těla člověka nebo zvířete, je spisovné pro 7. pád množného čísla zakončení -AMA.

Příklad:

Děvčátko sedělo neklidně a zuřivě kopalo nohama.

přeneseném významupři pojmenovávání předmětů, které jsou těmto částem těla podobné – například ručičky u hodinnohy u stolu – je spisovným zakončením koncovka -AMI. (Ano, tušíš správně, je to podle vzoru ŽENA, který má v 7. pádě množného čísla měkkou koncovku -AMI. 

Příklad:

Sestra si hrála s ručičkami mých nových hodinek. 

Seděli jsme u stolu s dřevěnými nohami

POZOR na další rozdíly ve skloňování u slov nohy a ruce:

Slovník spisovné češtiny nabízí pro 2. pád množného čísla tvary nohou a nohpro 6. pád množného čísla pak nalezneme tvary nohách a nohou. U těchto pádů není striktně rozlišeno, kdy máme který tvar použít, ale můžeme říci, že je běžnější používat v obou případech tvar nohou.  

Podstatné jméno ruka je na tom podobně. Pokud podstatné jméno pojmenovává horní končetinu, tedy část těla, používáme pro 2. a 6. pád množného čísla tvar rukou. Pokud však slovo ruka nese jiný význam, správné tvary jsou: ruk pro 2. pád a rukách pro 6. pád

Přehlednou tabulku nabízí výukový materiál pod příspěvkem. 


Materiály

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Pro možnost vkládat příspěvky je nutné se zaregistrovat a přihlásit.

Lektorku z projektu Čeština doma bych ráda doporučila. Syna doučuje už čtvrt roku a jeho známky z češtiny se zlepšily.

S doučováním jsme spokojeny já i dcera. Slečna je schopna vše (i opakovaně) vysvětlit, je trpělivá a přívětivá. Pomohla dceři s přípravou na přijímací zkoušky na střední školu.

Slečna už dlouhodobě pomáhá synovi s vypracováním domácích úkolů a dovysvětluje mu látku, kterou zameškal ve škole kvůli dlouhodobé absenci. S výukou jsme spokojeni.